๐Ÿ’ฌ De echte prijs van roddelen op de werkvloer

Gepubliceerd op 1 oktober 2025 om 09:15

In sommige teams wordt meer ó๐ฏ๐ž๐ซ ๐ž๐ฅ๐ค๐š๐š๐ซ gepraat dan ๐ฆé๐ญ ๐ž๐ฅ๐ค๐š๐š๐ซ.
En dat is zonde.

๐‡๐ž๐ญ ๐ค๐จ๐ฌ๐ญ ๐ž๐ง๐ž๐ซ๐ ๐ข๐ž, ๐ฏ๐ž๐ซ๐ญ๐ซ๐จ๐ฎ๐ฐ๐ž๐ง ๐ž๐ง ๐ซ๐ž๐ฌ๐ฎ๐ฅ๐ญ๐š๐š๐ญ.

Het begint vaak klein.
Een opmerking bij de koffieautomaat.
Een zucht in de wandelgang.
Een frustratie over iemand die zijn werk anders aanpakt dan jij.

“๐˜๐˜ฌ ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต ๐˜ข๐˜ญ๐˜ธéé๐˜ณ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ง ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ช๐˜ด... ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฌ ๐˜ซ๐˜ฆ? ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ญ!”

En voor je het weet, verspreidt die irritatie zich door het team.

Roddelen lijkt onschuldig,
maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het dat niet is:
๐Ÿ’ก Het ๐ฏ๐ž๐ซ๐ฅ๐š๐š๐ ๐ญ ๐ฉ๐ซ๐จ๐š๐œ๐ญ๐ข๐ฏ๐ข๐ญ๐ž๐ข๐ญ ๐ž๐ง ๐ข๐ง๐ข๐ญ๐ข๐š๐ญ๐ข๐ž๐Ÿ, omdat het angst vergroot.
๐Ÿ’ก Het ๐ฌ๐œ๐ก๐š๐š๐๐ญ ๐๐ž ๐ณ๐ž๐ฅ๐Ÿ๐ฐ๐š๐š๐ซ๐๐ž๐ซ๐ข๐ง๐  ๐ž๐ง ๐๐ž ๐ฏ๐ž๐ซ๐›๐จ๐ง๐๐ž๐ง๐ก๐ž๐ข๐ met de organisatie.
๐Ÿ’ก En het ๐ญ๐š๐ฌ๐ญ ๐๐ž ๐ฉ๐ฌ๐ฒ๐œ๐ก๐จ๐ฅ๐จ๐ ๐ข๐ฌ๐œ๐ก๐ž ๐ฏ๐ž๐ข๐ฅ๐ข๐ ๐ก๐ž๐ข๐ ๐š๐š๐ง, waardoor mensen elkaar juist gaan mijden.

Roddelen ontstaat vaak in teams waar de communicatie stokt.
Waar mensen zich niet veilig voelen om eerlijk te zeggen wat ze denken.
En waar te weinig inzicht is in ๐๐ž ๐ฆ๐จ๐ญ๐ข๐ฏ๐š๐ญ๐ข๐ž ๐š๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ซ ๐ข๐ž๐ฆ๐š๐ง๐๐ฌ ๐ ๐ž๐๐ซ๐š๐ .

Zonder dat inzicht vullen we de gaten op met aannames.
“๐˜๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ช๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต.”
“๐˜ก๐˜ช๐˜ซ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฌ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ.”
“๐˜๐˜ช๐˜ซ ๐˜ด๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต.”

Het leidt tot minder verbinding, minder samenwerking
en uiteindelijk minder resultaat.

๐Ÿš€ ๐–๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐๐ข๐ญ ๐๐จ๐จ๐ซ๐›๐ซ๐ž๐ค๐ž๐ง?
Dan begint het bij ๐ข๐ง๐ณ๐ข๐œ๐ก๐ญ ๐ข๐ง ๐ž๐ง ๐›๐ž๐ ๐ซ๐ข๐ฉ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ž๐ฅ๐ค๐š๐š๐ซ๐ฌ ๐ฉ๐ž๐ซ๐ฌ๐จ๐จ๐ง๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ก๐ž๐ข๐, ๐ฌ๐ญ๐ž๐ซ๐ค๐ญ๐ž๐ง ๐ž๐ง ๐ฆ๐จ๐ญ๐ข๐ฏ๐š๐ญ๐ข๐ž.
Het sterke waarderen, het minder positieve omarmen.
Zien wat iemand nodig heeft om goed te functioneren.
En gedrag zien als een uiting van de persoon. Niet als de persoon zelf.

Pas dan opent de weg naar ๐ž๐œ๐ก๐ญ๐ž ๐ฏ๐ž๐ซ๐›๐ข๐ง๐๐ข๐ง๐  ๐ž๐ง ๐ฌ๐š๐ฆ๐ž๐ง๐ฐ๐ž๐ซ๐ค๐ข๐ง๐ .
En als dat er is, volgen resultaten vanzelf ๐ŸŽฏ

โ“Hoe open wordt er in jouw team écht met elkaar gepraat over frustraties of gedrag dat wringt?